Анкети
Тест «Наскільки
ти адаптований до життя» (за Фурманом)
Інструкція. Прочитай уважно запитання і
підкресли свій варіант відповіді залежно від того, яке місце у твоєму житті
сьогодні посідають згадані люди, організації, події, заняття.
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Школа
2. Я ставлюсь до своїх товаришів по класу
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
3. Я ставлюся до своїх вчителів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
4. До класного керівника я ставлюся
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Школа
2. Я ставлюсь до своїх товаришів по класу
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
3. Я ставлюся до своїх вчителів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
4. До класного керівника я ставлюся
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
5. До навчальних предметів я ставлюся
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
6. До школи та її вимог загалом я ставлюся
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
7. Сім`я
Я ставлюся до матері
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
8. Я ставлюся до батька
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
9. Я ставлюся до братів, сестер
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
10. Я ставлюся до бабусь, дідусів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
11. Я ставлюся до інших родичів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Вулиця
12. Я ставлюся до найближчих родичів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
13. Я ставлюся до знайомих
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
14. Я ставлюся до товаришів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
15. Я ставлюся до батьків моїх друзів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
16. Я ставлюся до сусідів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Власне «Я»
17. Я ставлюся до своєї поведінки
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
18. Я ставлюся до своїх вчинків
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
19. Я ставлюся до свого внутрішнього «Я»
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
6. До школи та її вимог загалом я ставлюся
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
7. Сім`я
Я ставлюся до матері
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
8. Я ставлюся до батька
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
9. Я ставлюся до братів, сестер
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
10. Я ставлюся до бабусь, дідусів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
11. Я ставлюся до інших родичів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Вулиця
12. Я ставлюся до найближчих родичів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
13. Я ставлюся до знайомих
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
14. Я ставлюся до товаришів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
15. Я ставлюся до батьків моїх друзів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
16. Я ставлюся до сусідів
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Власне «Я»
17. Я ставлюся до своєї поведінки
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
18. Я ставлюся до своїх вчинків
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
19. Я ставлюся до свого внутрішнього «Я»
Дуже позитивно (5 балів)
Позитивно (4 бали)
Нейтрально (0 балів)
Негативно (–4 бали)
Дуже негативно (–5 балів)
Практичним психологом чи соціальним педагогом
підраховується загальна сума позитивних і негативних оцінок. Отримане число є
показником за шкалою особистісної адаптованості школяра. Що менший показник, то
очевидніша особистісна не адаптованість і вища дезадаптованість. Очевидно
також, що не лише дуже низькі показники за шкалою свідчать про неблагополуччя у
взаєминах школяра та його оточення, про серйозні труднощі у його особистісному
розвитку, а й максимально високі, близькі до ідеальних.
ОПИТУВАЛЬНИК ПРОФЕСІЙНИХ СХИЛЬНОСТЕЙ О.
ЙОВАЙШИ
(модифікація Г.В. Резапкіної)
Методика спрямована на виявлення схильностей, що
використовуються в різних сферах професійної діяльності: роботі з людьми, практичній,
інтелектуальній, естетичній, планово-економічній або екстремальній.
Інструкція: Закінчіть вислови, вибравши один з варіантів - «а», «б» або «в» - і обвівши
відповідну букву в бланку напроти номера питання.
1. Мені хотілося б в своїй
професійній діяльності:
а)
спілкуватися з самими
різними людьми;
б) що-небудь
робити своїми руками -
меблі, машини, одяг і т.д.;
в) знімати
фільми, малювати, писати книги, виступати на сцені і т.д.
2. У книзі або кінофільмі мене більше всьогоприваблює:
а) художня форма,
майстерність письменника або режисера;
б) сюжет, дії героїв;
в) інформація, яка може пригодитися в житті.
3. Мене більше порадує
Нобелівська премія:
а) в області науки;
б) за громадську діяльність;
в) в області мистецтва.
4. Я скоріше погоджуся стати:
а) керівником
банку;
б) головним
інженером на виробництві;
в) начальником
експедиції.
5. Майбутнє людей визначає:
а) досягнення науки;
б) розвиток виробництва;
в) взаєморозуміння між людьми.
6. На місці директора школи я, передусім,
займуся:
а) її впорядкуванням (їдальня, спортзал, комп'ютери);
б) створенням
дружного, згуртованого колективу;
в) розробкою нових технологій навчання.
7. На технічній виставці мене
більше приваблюватиме:
а) зовнішній вигляд експонатів (колір, форма);
б) внутрішній устрій експонатів;
в) їх практичне застосування.
8. У людях я ціную, передусім:
а) мужність,
сміливість, витривалість;
б) дружелюбність,
чуйність, чуйність;
в) відповідальність,
чесність, акуратність.
9. У вільний від роботи час я
буду:
а) писати вірші або малювати;
б) ставити різні досліди;
в) тренуватися.
10. У закордонних поїздках мене
більше приваблюватиме:
а) екстремальний туризм (альпінізм, віндсерфінг, сноуборд);
б) ділове спілкування;
в) можливість
знайомства з історією і
культурою іншої країни.
11. Мені цікаво розмовляти:
а) про машину нового типу;
б) про нову наукову теорію;
в) про людські взаємини.
12. Якби в моїй школі були
всього три гуртки, я б вибрав:
а) технічний;
б) музичний;
в) спортивний.
13. У школі більше уваги слід наділяти:
а) покращанню
взаєморозуміння між учителями і учнями;
б) підтримці
здоров'я що вчаться, заняттям спортом;
в) зміцненню дисципліни.
14. Я з великим інтересом дивлюся:
а) науково-популярні фільми;
б) програми про культуру і мистецтво; програми
про культуру і мистецтво;
в) спортивні програми. спортивні програми.
15. Мені
було б цікаво працювати:
а) з
машинами, механізмами;
б) з
об'єктами природи;
в) з
дітьми або однолітками.
16. Школа в першу чергу
повинна:
а) давати знання і уміння;
б) вчити спілкуванню з іншими людьми;
в) навчати навичкам роботи.
17. Кожна людина повинна:
а) вести здоровий спосіб життя;
б) мати можливість займатися творчістю;
в) мати зручні побутові умови.
18. Для благополуччя
суспільства в першу
чергу необхідна:
а) захист інтересів і прав громадян;
б) турбота про матеріальне благополуччя людей;
в) наука і технічний прогрес.
19. Мені більше всього подобаються уроки:
а) фізкультури;
б) математики;
в) праці.
20. Мені цікавіше було б:
а) планувати
виробництво продукції;
б) виготовляти вироби;
в) займатися збутом продукції.
21. Я вважаю за краще читати
статті:
а) про визначних учених і їх відкриття;
б) про творчість митців і музикантів;
в) про цікаві винаходи.
22. Вільний час я більш охоче
провожу:
а) роблячи
що-небудь по господарству;
б) з
книгою;
в) на виставках і концертах.
23. Більший інтерес у мене
викличе
повідомлення:
а) про художню виставку;
б) про ситуацію на фондових біржах;
в) про наукове відкриття.
24. Я вважаю за краще
працювати:
а) у приміщенні, де багато людей;
б) у незвичайних умовах;
в) у звичайному кабінеті.
Обробка і аналіз результатів: Після
заповнення бланка учні повинні підрахувати число обведених букв в кожній з
шести колонок бланка і записати ці шість чисел в порожніх клітках нижнього
рядочка.
10-12 балів - яскраво виражені
професійні нахили.
7-9 балів - середньо виражені
професійні нахили.
4-6 балів - слабо виражені
професійні нахили.
0-3 балу - професійна схильність не виражена.
У кожній з шести колонок представлена сума балів. Вона відображає схильність до певного виду
діяльності:
1 - схильність до
роботи з людьми. Професії, пов'язані з обслуговуванням (побутовим,
медичним, довідково-інформаційним), управлінням, вихованням і навчанням. Люди,
успішні в
професіях цієї групи, повинні
уміти і любити
спілкуватися, знаходити
спільну мову з різними
людьми, розуміти їх настрій, наміри і особливості.
2 - схильність до
дослідницької діяльності. Професії, пов'язані
з науковою роботою. Окрім
хорошої теоретичної підготовки в певних галузях науки,
людям, що займаються дослідницькою діяльністю, необхідні такі якості, як
раціональність, незалежність і оригінальність думок, аналітичний склад розуму. Як правило, їм більше
подобається роздумувати про
проблему, чим займатися
її реалізацією.
3 - схильність до
роботи на виробництві. Коло цих професій
дуже широке: виробництво і обробка металу; збирання, монтаж приладів і
механізмів; ремонт, наладка, обслуговування електронного і механічного
обладнання; монтаж, ремонт
будівель, конструкцій; обробка і використання різних матеріалів; управління
транспортом. Професії цієї групи пред'являють підвищені вимоги до здоров'я
людини, координації рухів, уваги.
4 - схильність до
естетичних видів діяльності. Професії творчого
характеру, пов'язані з образотворчою, музичною, літературно-художньою, акторсько-сценічною діяльністю.
Людей творчих професій, крім наявності спеціальних здібностей (музичних, літературних,
акторських), відрізняє
оригінальність мислення і незалежність характеру, прагнення до досконалості.
5 - схильність до
екстремальних видів діяльності. Професії,
пов'язані із заняттями спортом, подорожами, експедиційною роботою, охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, службою в
армії. Всі вони пред'являють особливі вимоги до фізичної підготовки, здоров'я і
морально-вольових якостей.
6 - схильність до
планово-економічних видів діяльності. Професії,
пов'язані з розрахунками і плануванням (бухгалтер, економіст); діловодством, аналізом і перетворенням
текстів (редактор, перекладач, лінгвіст); схематичним зображенням об'єктів
(кресляр, топограф). Ці професії вимагають від людини зібраності і акуратності.
Бланк відповідей
|
№
відповіді
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
1
|
а
|
|
|
в
|
|
б
|
|
2
|
|
в
|
|
а
|
б
|
|
|
3
|
б
|
а
|
|
в
|
|
|
|
4
|
|
|
б
|
|
в
|
а
|
|
5
|
в
|
а
|
б
|
|
|
|
|
6
|
б
|
в
|
|
|
|
а
|
|
7
|
|
б
|
в
|
а
|
|
|
|
8
|
б
|
|
|
|
а
|
в
|
|
9
|
|
б
|
|
а
|
в
|
|
|
10
|
|
|
|
в
|
а
|
б
|
|
11
|
в
|
б
|
а
|
|
|
|
|
12
|
|
|
а
|
б
|
в
|
|
|
13
|
а
|
|
|
|
б
|
в
|
|
14
|
|
а
|
|
б
|
в
|
|
|
15
|
в
|
|
а
|
|
б
|
|
|
16
|
б
|
|
в
|
|
|
а
|
|
17
|
|
|
|
б
|
а
|
в
|
|
18
|
а
|
в
|
б
|
|
|
|
|
19
|
|
|
в
|
|
а
|
б
|
|
20
|
в
|
|
б
|
|
|
а
|
|
21
|
|
а
|
в
|
б
|
|
|
|
22
|
|
б
|
а
|
в
|
|
|
|
23
|
|
в
|
|
а
|
|
б
|
|
24
|
а
|
|
|
|
б
|
в
|
|
Всього
|
|
|
|
|
|
|
ВИВЧЕННЯ
ПРОФЕСІЙНИХ НАМІРІВ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Метод дозволяє вивчити наявність готовності до
вибору професії, яка характеризує внутрішню усвідомленість самого факту вибору
й визначеність професійних інтересів: що учень знає про свою професію, як може
оцінити свої здібності, знання про фізичні та психологічні вимоги обраної
професії.
Інструкція. Дайте відповіді на запитання (потрібне підкреслити),
1. Чим ви
думаєте займатися після закінчення школи:
а) продовжити
навчання у ВНЗ (якому?);
б) вступити до
ПТУ, технікуму, середнього спеціального навчального закладу;
в) піти
працювати на виробництво (яке?);
г) поєднувати
роботу (яку?) з навчанням (яким?);
д) не знаю,
чим буду займатися.
2. Якій
професії, спеціальності ви хотіли б себе присвятити?
3. Які вимоги,
на вашу думку, ця професія ставить перед людиною:
а) необхідні загальні якості
особистості; б) необхідні спеціальні якості особистості.
4. Які вимоги висуває обрана вами
професія до здоров'я людини? Як ви оцінюєте вашу професійну придатність за
станом здоров'я?
5. Якими ви
уявляєте умови праці обраної вами професії?
6. Як ви готуєте себе до обраної
професії:
а) працюєте над розвитком системних
знань, умінь та навичок, необхідних для даної професії;
б) виховуєте в собі загальні позитивні
якості (працелюбність, самостійність у праці, наполегливість тощо);
в) розвиваєте спеціальні якості,
необхідні для обраної професії.
7. Де
виявляються ваші позитивні якості:
а) в школі на уроках;
а) в школі на уроках;
б) у гуртках;
в) у позашкільних закладах;
г) вдома;
д) не знаю.
8. Чи знаєте ви, де можна отримати підготовку до обраної професії?
9. Де ви читали про обрану професію:
а) в художній літературі;
б) у науково-популярній;
в) у спеціальній.
10. З ким ви мали бесіду про обрану
вами професію:
а) з учителем;
б)з батьками;
в) з товаришами-ровесниками;
г) із старшими товаришами, які мають
цю професію;
д) ні з ким не мав бесіди.
11. Чи знаєте ви, що до обраної
вами професії є близькі, споріднені з нею, якими ви могли б оволодіти? Якщо
знаєте, назвіть їх.
12. Коли ви обрали професію? Чи
були зміни у вашому виборі? З яких причин ви міняли свій вибір?
13. Якщо ви досі не обрали
професії, то з яких причин?
14. Ваше рішення з вибору
професії остаточне, чи ви можете ще передумати?
15. Хто справив на вас найбільший
вплив у виборі професії:
а) батьки;
б) вчителі;
в) працівники виробництва;
г) товариші;
д) хтось інший?
16. На що ви орієнтувались, обираючи
професію:
а) принести користь суспільству;
б) ця професія престижна;
в) хороша зарплата;
г) цікава та змістовна робота;
д) робота відповідає моїм
можливостям.
17. Що, на вашу думку, необхідно,
щоб бути хорошим спеціалістом:
а) попрацювати на виробництві;
б) закінчити ПТУ;
в) закінчити технікум;
г) закінчити ВНЗ;
д) випробувати себе в даній
професії.
18. Які матеріали і про яку
професію ви хотіли б мати у своїй школі (бібліотеці)?
19. На яких уроках учителі
розповідають про професії та як часто?
20. Які екскурсії на виробництво
вам найбільше сподобались?
21. Які зауваження виникли у вас
після екскурсії:
а) щодо організації праці;
б) щодо бесіди про професію;
в) щодо умов виробництва;
г) щодо показу технічного процесу;
д) інші зауваження.
22. Скільки за останній рік було
зустрічей з представниками різних професій, які з них викликали у вас
найбільший інтерес?
23. Як вам краще працювати:
а) індивідуально;
б) з товаришами;
в) в групі.
24. Ким би ви хотіли бути в професійній групі:
а)виконавцем; б) організатором.
25. У яких предметних гуртках ви
берете участь? У яких ще хотіли б займатися в школі та поза школою?
26. В яких факультативних
заняттях ви берете або хотіли б брати участь?
27. Якою галуззю знань та вмінь
ви захоплюєтесь:
а) про природу;
б) про науку;
в) про мистецтво;
г) про техніку;
д) про людину.
Обробка отриманих даних
Якісний аналіз відповідей дасть
старшокласнику знання про загальні життєві плани (1, 6, 17, 27), захоплення та
професійні наміри (2, 11, 12, 13, 20, 23, 24, 25, 26), знання про обрану
професію (3,4, 5,11) та оцінювання школярем своєї придатності до неї (7,14),
про оцінювання роботи педагогів та старшокласників щодо професійного
самовизначення (б, 8, 9, 10,15,18,19,21,22).
Комментарии
Отправить комментарий